View
Etusivu
Sisällysluettelo
Takaisin |
Pos.9.Muistio jonka kirjoitin
v.1988.
Kertomus hallintomenettelystä,
verotusmenettelyn ”asian- ja lainmukaisuudesta”,
sekä valitusprosessin etenemisestä hallintomenettelyssä.
Asiasisällön sekä päätösten silmiinpistävästä
ristiriitaisuudesta, sekä lopputuloksesta, "Oikeusprosessin"
päätöslauselmasta: Reinikaisella ei siten ole asiassa
oikeussuojan tarvetta .
Kokemukseni verotuksesta,
verotuksen parissa toimivista virkamiehistä yleensä, sekä
hallintomenettelylain alaisesta oikeuskäytännöstä
ovat niin "rikkaita", etten voi jättää
niitä ainoastaan omaa elämääni rikastuttamaan.
Siksi olen altistunut antamaan kokemukseni halukkaiden käyttöön,
kenelle huviksi - hyödyksi - tai "vastaisen varalle".
Seuraavassa muistio jonka
tein v.1988.
Mottoni oli aina -80 luvulle
saakka ollut, "en yritä elääkseni, vaan elän
yrittääkseni". Yrittäjäarkeni aloitin 1965
pienimuotoisella viihdealan ohjelmapalvelutoimistolla. Sattumien
ohjauksesta siirryin muoviteollisuusyrittäjäksi v.1970
perustamaani Finn-Mayrei Oy:n.
Finn-Mayrei Oy:n perustamisesta alkaen ensimmäisen 5 vuoden
ajan 1970–1975 ei verottajalla ollut oikeutta käyttää
verotuksen pohjana, tuohon aikaan tunnettua, arvioverotusta. Arvioverotuksen
avulla, verottaja pystyi "arvioimaan" kannattavuutta sekä
tulosta mm. viittaamalla toimialan keskikannattavuuteen. Näin,
huolimatta yhtiön asianmukaisesti laatiman kirjanpidon sekä
siitä johdetun tuloslaskelman, taseen, sekä veroilmoituksen
tuloksesta.
Edellä mainittu ei estänyt verottajaa "kohtuullistamaan"
eli vähentämään joitain kuluja (mm. matkakulut,
edustuskulut, ym.), toisin sanoen arvioimaan ne todellisuutta pienemmiksi.
Mainitun toimenpiteen jälkeen, huolimatta yhtiön virallisesta
tuloksesta, kykeni verottaja lähettämään lisäveroja
sekä lopullisia veroja kuluneesta tilikaudesta. Viiden toimintavuoden
jälkeen alkoi sitten arvioverotus, siinä viitattiin usein
mm. toimialan keskikannattavuuteen, tällä perusteella,
huolimatta virallisesta ja tarkastetusta kirjanpidosta, "mätkäistiin”
arvioveroa. Silloisen käsitykseni mukaan pienen (Orivesi) paikkakunnan
verotuksessa vaikuttivat hyvin omintakeiset toimintatavat, jotka
uskoin olevan vieraita suurkaupunki ympäristössä.
Myimme vaimoni kanssa keväällä
v.1983 edellä mainitun yrityksen, ja sen tytäryhtiön
Scantools Oy:n. Kauppaan johtaneet syyt olivat henkilökohtaisiin
arvoihin perustuneita. Vastuu 60 työntekijän elintason
kehittämisestä ja turvaamisesta, sekä raskaan taloudellisen
taakan painolasti yhdessä, olivat kuluttaneet voimani ja toivoin
rauhallisempaa elämää. Kaupan neuvottelijana ostajien
puolella toimi Kehitysaluerahaston Jyväskylän aluejohtaja
Arimo Ristola, joka piti niin sanotusti ”ketun häntää
kainalossa”. Aiheuttaen minulle sekä vaimolleni - yrityskaupan
jälkeen - runsaasti ongelmia. Jouduimme selvittämään
suhteitamme ostajiin mm. useiden oikeudenkäyntien avulla saadaksemme
perittyä mm: kauppahintasaatavamme, palkkasaataviamme (vaimoni
sekä omiani), sekä vapauttaaksemme myymämme yhtiön
puolesta antamiamme takaus sitoumuksia. Kussakin prosessissa vastassa
oli poikkeuksetta Arimo Ristola. Eräässä vaiheessa
A. Ristola erosi Finn-Mayrei Oy:n hallituksesta, voidakseen oikeuden
istunnoissa toimia todistajana "yhtiön" puolesta.
Voitimme vaatimuksemme eri oikeusasteissa lähes poikkeuksetta.
Arimo Ristola oli Jyväskylässä vahva vaikuttaja,
hän edusti institutionaalista luotonantajaa (KERA) sekä
oli poliittisesti sitoutunut. Hänellä oli asemansa ansiosta
laaja suhdetoimintaverkko, eikä suhteet yhteiskunnallisiin
orgaaneihin ollut hänellä vähäisiä. Voin
elämänkokemuksellisiin prinsiippeihin nojautuen väittää,
että hänen egonsa sekä subjektiiviset, kokemusperäiset
tuntemuksensa kaupan jälkeisistä oikeusvaatimuksistamme
herättivät hänessä voimakkaan kostomielialan.
A. Ristolan sosiaaliset suhteet mahdollistivat tarvittavat ja valituille
menettelytavoille sopivat työkalut/toimintatavat toteuttaa
kostotoimia.
Omat suhteeni verottajaan
muuttuivat oleellisesti huonompaan suuntaan pian kaupan jälkeen.
Ei ollut vaikea havaita mistä suunnasta minua uhattiin. Jyväskylässä
toiminut Keski-Suomen lääninverovirasto aloitti ensin
Scandexa Oy:n ja minuun, sekä myöhemmin Kommandiittiyhtiööni
(KY) kohdistuvan kohtuuttoman menettelyn.
|